23 Nisan 2010 Cuma

Felsefe ve 2 tavsiye kitap

Lise sondaki dersimizde tanıştım ilk kez felsefeyle. Sayısalımdır ben, sözel sevmem. Bu dersi de sevmeyeceğimden emindim. Çok ilginç de bir hocamız vardı Ayda diye. Normalde son derece sevecen ve muhabbeti iyi biri olmasına rağmen derste aşırı disiplindiydi. Buna rağmen hocayı da çok sevdim dersi de.

Felsefe çok ilginç bir dal. İnsanın beyin kıvrımlarını açan ve düşünmeye teşvik eden nadide şeylerden bence. Belli bir yaştan sonra çengel bulmaca, su doku falan tavsiye ediyorlar ya insanlara, yalan onlar yani. Felsefi bir kitap, bir yazı okusunlar yeter. Hem düşünme yetileri gelişecek unutkanlıktan kurtulacaklar, hem de müthiş bir dünyanın kapısından içeri girecekler.

Felsefe nedir la pff diyenlere tavsiyem "Sophie'nin Dünyası" kitabıdır. Felsefenin temel taşlarını anlatan ve başka boyutları açan bir kitap. Angel dizisinde başka boyut kapılarıdır cehennem kapılarıdır, bilmem kaçıncı boyutlar falan açıyorlar ya, heh aynen öyle işte. Her şeyi başka türlü düşünmeye başlıyorsunuz. Sorgulamanız daha bir farklı oluyor. "Oha ya ben bunu hiç düşünmemiştim, ne kadar da yüzeysel yaşıyomuşum be ayıp bana" diyor insan.

Hayatım boyunca onlarca felsefi kitap okudum araştırdım, aha 60-70-80 küsür kitabın içinden en sevdiklerim şunlardır diyemeyeceğim; çünkü o kadar felsefik bir insan olamadım henüz. Ama benim de favorilerim var tabi. Felsefeye yeni başlayanlar için değil de, daha önceden adım atmış olanlar için Platon'un (diğer bir adıyla Eflatun'un) "Devlet"'ini şiddetle tavsiye ediyorum. Okuduğum en güzel kitaplardandır kendisi. Zamanın düşünürlerinin, Platon'un öncülüğündeki felsefi sohbetlerine tanık oluyoruz.

Çok biliyormuş gibi önermek istediğim diğer kitap ise "Profesör Caritat'ın Şaşırtıcı Aydınlanması". Bir zamanlar benim gibi "sosyal devlet dışında nasıl biçimler olabilirmiş acaba" diyenlere süper gelen bir kitap. Demeyenler de sever gerçi. Bunu da şiddetle tavsiye ediyorum. Hafif bir dili var. Roman tadında. Felsefe sevenler okumalı diye düşünüyorum.

Evet bu bir kitap tanıtma blogu değil; gerçi benim niyetim de kitap tanıtmak değildi; lakin felsefe konusuna girince bir iki tavsiye vermeden de duramıyorum. 1 kişinin bile ilgisini çekip okumasını sağlasam, felsefeye bir giriş yapmasını sağlasam, felsefeyi sevdirsem kardır. Felsefenin "hayat felsefen nedir" sorusundan ibaret olmadığını göstersem bana yeter.

2 yorum:

Taro dedi ki...

Sophie'nin Dünyası'nı Onur da çok tavsiye eder benim Nietzsche Ağladığında'yı sevdiğimi gördüğünden beri, iki oldu bak, sanırım alacağım en kısa zamanda kitabı.

Nietzsche Ağladığında da çok güzeldi bu arada!

Mathilde dedi ki...

ya ben de onu yeni aldım, ne zamandır okumak istiyodum herkes tavsiye ediyodu, sonunda başlıcam holey :)